Wat is jouw toegevoegde waarde? Ik zie dat als dat deel van jouw product of dienst, dat beter in de behoefte van de klant voorziet dan de concurrent. Veel ondernemers en ook veel verkopers zijn zich vaak niet bewust van hun toegevoegde waarde. Ze zien dit als een “unique selling point” en vinden dan dat hun product daar niet aan voldoet: “wij doen min of meer wat de concurrent ook doet”.
Hoe toon je dan jouw toegevoegde waarde aan? Door het helemaal niet over jouw product of dienst te hebben. Daar gaat het namelijk niet om!
Je toont jouw toegevoegde waarde aan door vragen te stellen over zijn situatie en waar deze potentiële klant tegenaan loopt. Datgene waar hij mee worstelt. Daar ga je op door en helpt hem zijn probleem in kaart te brengen. Vervolgens vraag je naar wat dit probleem kost en hoe hij daar mee omgaat.
Nu voelt de klant de urgentie om het op te lossen en help je hem met alternatieven in kaart brengen. Hier zal hij jou zelfs vragen om een oplossing en krijg jij de gelegenheid jouw meerwaarde aan te tonen. De meerwaarde zit dus veel meer in de kosten van het niet hebben van jouw product of dienst, dan in het hebben van extra productvoordelen.
Verkoop dus niet de voordelen van jouw product (zoals iedereen), maar verdiep je in de behoefte van de klant. Laat de klant ontdekken wat het niet hebben van jouw product, hem kost. Daar zit jouw toegevoegde waarde!
Wil je meer tips? Download dan gratis het e-book 41 Verkooptips